The Cantar Mais Glossary is organised alphabetically and its aim is to provide readers with a concise definition in each and every entry, for a quick, but clear, understanding of a large number of musical terms as well as other kinds of jargon typically associated with the wide range of artistic practices and performances proposed on our website, namely on the several songs pages to be more precise.
We have endeavoured to adapt and make each and every entry easy to grasp (or tumble to!), so that the whole glossary may serve as a handy tool for all users, whether or not they are musically trained, for instance; and of course, scientific validity has been kept, irrespective of our deliberate simplification here.
As often as not, our glossary team borrowed ‘a bit heavily’ from Michael Kennedy’s Oxford Dictionary of Music, (Lisbon, D. Quixote Publications, 1994), as well as Tomás Borba and Fernando Lopes Graças’ s Dictionary of Music I and II (2nd and 3rd editions - 3rd edition (Mário Figueirinhas Editor, 1996).
Pequena ideia musical, seja ela rítmica, melódica ou harmónica. Um motivo é vulgarmente identificado como a menor parte de um tema ou frase que ainda mantém sua identidade como uma ideia.
Termo que designa o curso ascendente, horizontal ou descendente da forma escrita de uma melodia ou de uma série de sons. O movimento pode ser feito por graus conjuntos (seguidos) ou por graus disjuntos, (quando a sequência de notas é feita por saltos intervalares), ou por uma combinação de ambos.
No caso de existirem duas vozes ou partes em simultâneo, o movimento relativo entre elas classifica-se como paralelo, oblíquo ou contrário.