The Cantar Mais Glossary is organised alphabetically and its aim is to provide readers with a concise definition in each and every entry, for a quick, but clear, understanding of a large number of musical terms as well as other kinds of jargon typically associated with the wide range of artistic practices and performances proposed on our website, namely on the several songs pages to be more precise.
We have endeavoured to adapt and make each and every entry easy to grasp (or tumble to!), so that the whole glossary may serve as a handy tool for all users, whether or not they are musically trained, for instance; and of course, scientific validity has been kept, irrespective of our deliberate simplification here.
As often as not, our glossary team borrowed ‘a bit heavily’ from Michael Kennedy’s Oxford Dictionary of Music, (Lisbon, D. Quixote Publications, 1994), as well as Tomás Borba and Fernando Lopes Graças’ s Dictionary of Music I and II (2nd and 3rd editions - 3rd edition (Mário Figueirinhas Editor, 1996).
Termo italiano que significa do princípio. Isto quer dizer que se tem de repetir desde o início determinada peça ou excerto até à palavra fim. Aparece muitas vezes representado pela letras D.C., podendo também aparecer com a indicação D.C. al fine.
Termo utilizado no contexto do canto, como sinónimo de enunciação clara e correta das palavras.
Intensidade relativa de um som, frase ou obra musical. A sucessão de dinâmicas e a interpretação que o músico faz delas constituem a dinâmica da obra. Desde o séc. XVIII, os compositores habituaram-se a escrever as indicações de dinâmica, usando termos italianos e, na maior parte das vezes, só com as respetivas abreviaturas.
Piano (p) – com pouca intensidade sonora
Mezzo-forte (mf) – numa intensidade sonora intermédia
Forte (f) – com grande intensidade sonora
As indicações de variações de intensidade mais utilizadas são:
Crescendo – por exemplo, de (p) para (mf)
Diminuendo – por exemplo, de (f) para (mf)