The Cantar Mais Glossary is organised alphabetically and its aim is to provide readers with a concise definition in each and every entry, for a quick, but clear, understanding of a large number of musical terms as well as other kinds of jargon typically associated with the wide range of artistic practices and performances proposed on our website, namely on the several songs pages to be more precise.
We have endeavoured to adapt and make each and every entry easy to grasp (or tumble to!), so that the whole glossary may serve as a handy tool for all users, whether or not they are musically trained, for instance; and of course, scientific validity has been kept, irrespective of our deliberate simplification here.
As often as not, our glossary team borrowed ‘a bit heavily’ from Michael Kennedy’s Oxford Dictionary of Music, (Lisbon, D. Quixote Publications, 1994), as well as Tomás Borba and Fernando Lopes Graças’ s Dictionary of Music I and II (2nd and 3rd editions - 3rd edition (Mário Figueirinhas Editor, 1996).
Figura rítmica que vale um quarto da Semibreve e por isso aparece representada por 1/4 na fração que indica o compasso. Consequentemente, vale metade da Mínima e o dobro da Colcheia.
Apesar de qualquer figura poder valer um tempo, dependendo do compasso utilizado na escrita musical, a Semínima é a unidade de tempo mais comum nos compassos simples (ou de tempos de divisão binária) e a Semínima pontuada a mais comum nos compassos compostos (ou de tempos de divisão ternária).
Figura rítmica que vale metade da Mínima e o dobro da Colcheia. É a quarta parte da Semibreve.
Processo de tocar uma nota, ou conjunto de notas, de maneira a encurtá-la, atribuindo uma duração menor do que o seu valor real, sendo a duração restante preenchida por pausas.